دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
25 خرداد 1401 - 14:17

راه «حیات طیبه» جامعه ایرانی

قرآن کریم که کتاب هدایت و نسخه سعادت‌بخش ابدی برای همه ماست، در جای جای آیات نورانی‌اش به ارزش و اهمیت «عمل صالح» و نتیجه آن اشاره کرده است
نویسنده :
علی رهگذر
کد خبر : 12003

پایگاه رهنما:

قرآن کریم که کتاب هدایت و نسخه سعادت‌بخش ابدی برای همه ماست، در جای جای آیات نورانی‌اش به ارزش و اهمیت «عمل صالح» و نتیجه آن اشاره کرده است؛ از جمله در آیه 97 سوره مبارکه «نحل»‌ به این مسئله اشاره کرده و «حیات طیبه» را نتیجه و پاداش عمل صالح توصیف کرده است؛ «هر كس از مرد يا زن، كار شايسته كند و مؤمن باشد، قطعا او را با زندگى پاكيزه‏ اى حيات [حقيقى] می‌بخشيم و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏‌دادند، پاداش خواهيم داد».

خداوند مهربان و پروردگار حکیم و علیم در این آیه نورانی قرآن کریم، به کسانی که در زندگی عمل صالح (کار نیک و پسندیده در همه انواع آن) انجام می‌دهند، بشارت زندگی پاکیزه و حیات واقعی را با همه لذت‌ها و برکاتش داده است که قطعا، از آنچه در این دنیا از لذایذ و نعمت‌ها می‌چشیم، به مراتب بالاتر و والاتر است و حتی می‌توان گفت، قابل تصور نیست.

حالا سوال اینجاست که اگر زندگی اجتماعی یک بُعد مهم از زندگی انسان است، آیا در عرصه اجتماع نباید زمینه انجام «عمل صالح» فراهم شود تا همه امکان دستیابی به حیات طیبه و پاکیزه و برخورداری از برکات آن را پیدا کنند؟! پاسخ این سوال حتما مثبت است و شاید بتوان گفت،‌ مهمترین حکومت اسلامی این است که زمینه چنین موفقیت‌هایی را فراهم کند. این همان نکته‌ای است که رهبر حکیم انقلاب چند روز قبل و در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) بیان کرده و بر آن تاکید کردند.

  • کاری که امام (ره)‌ کرد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) در مراسم روز 14 خرداد 7 توصیه راهبردی و مهم خطاب به مردم و مسئولان،‌ به ویژه جوانان ارائه کردند؛‌ یکی از این 7 رهنمود کلیدی و راهگشا، بهره‌گیری از ایمان مردم برای تولید عمل صالح بود. ایشان فرمودند: «از سرمایه‌ی ایمان مردم برای تولید عمل صالح بهره بگیرید. مردم، مؤمن هستند، مردم ایمان دارند؛ این ایمان می‌تواند عمل صالح تولید کند؛ این کار را شما می‌توانید بکنید، که امام بزرگوار ما استاد بی‌نظیر این کار بود؛ امام، استاد بی‌نظیر استفاده‌ی از ایمان مردم برای تولید عمل صالح بود».

امام (ره) چگونه از ایمان مردم برای تولید عمل صالح در جامعه و تشکیل جامعه‌ای دلنشین و خواستنی بهره می‌گرفت؟ شاید بتوان انقلاب اسلامی و ایستادگی مردم مقابل ظلم و فساد دستگاه حاکم طاغوتی و تلاش برای حاکمیت بر سرنوشت خود را نمونه بارز عمل صالحی دانست که مردم با ایمان خود آن را به منصه ظهور رساندند و امام عزیز (رضوان‌الله علیه) با اتکا و اعتماد به همین ایمان مردم، چنین عمل صالحی را تولید کرد.

در گام بعد، وقتی دشمن متجاوز و ستمگر به پشتوانه قدرت‌های فاسد و زورگوی جهانی به مرزهای این کشور حمله کرد تا یک هفته‌ای به تهران برسد و به خیال خودش مردمانی را که با انقلاب اسلامی می‌خواستند روی پای خودشان بایستند، سر جایشان بنشاند، باز این هنر امام امت بود که از ایمان راسخ و باورهای عمیق مکتبی مردم بهره گرفت تا عمل صالحِ دفاع از کشور و حیثیت و عزت خود، شکل بگیرد و دفاع مقدس 8 ساله این مردم، به نماد عزت‌ و شرافت در تاریخ تبدیل شود.

اما امروز چطور باید از سرمایه ایمان مردم برای تولید عمل صالح بهره گرفت و زندگی اجتماعی الگو و مطلوبی را شکل داد؟

  • کاری که ما باید بکنیم

امروز و در شرایطی که هجمه‌های فرهنگی و اعتقادی بی‌سابقه‌تر از هر زمان دیگری روانه این کشور می‌شود و زندگی مردم آماج انواع حملات هستند، «ایمان مردم» که جلوه‌های آن بارها و بارها – از جمله در تشییع و بدرقه میلیونی شهید حاج قاسم سلیمانی عیان شد – باز هم بهترین سرمایه برای تولید عمل صالح در عرصه‌های مختلف است و این وظیفه مسئولان کشور و فعالان خودجوش مردمی است تا این فرصت را دریابند.

امروز با سرمایه «ایمان» و باور مردم می‌توان صدها و هزاران «عمل صالح» در جامعه تولید کرد و زندگی اجتماعی جامعه ایرانی را الگوتر کرد؛ اعمال صالحی مثل: اندیشه‌ورزی و برپایی کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی، برپایی هرچه باشکوه‌تر آیین‌ها و مناسک مذهبی، مشاکرت عمومی گسترده و مثال‌زدنی در امور انسان‌دوستانه و سازنده، نظارت مسئولانه و دلسوزانه بر عملکرد مسئولان در قالب اجتماعات و احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، تولید آثار فرهنگی فاخر و اثرگذار که جنبه عمومی و الهام‌بخش دارد و دفاع همه‌جانبه از کشور در حوزه‌های فکری و فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ...؛‌ در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که سلامت نفس و صدق در عملکرد از جانب مسئولان کشور، بزرگترین عامل مشوق و محرک برای بهره‌گیری از ایمان مردم و تولید عمل صالح است.

ارسال نظرات